Elektrikli ve Porsche
Koray Kodal / INBUSINESS
Porsche'un Türkçe isim verdiği elektrikli otomobili Taycan, adeta asfalta yapışarak ilerleyen, şaşırtıcı derecede başarılı ve etkileyici bir yol tutuş sunuyor. Daha da hızlandırıp, 'Ben bu kadar hızlı otomobil kullanabiliyor muymuşum?' dedirtecek kadar güven veriyor.
En son 2019'da yapılan Frankfurt Motor Show'da Porsche standı en çok ilgimi çeken yerlerden biri olmuştu. Zeminden yükseğe, eğimli bir platforma yerleştirilen fütüristik bir dört kapılı Porsche sergileniyordu. Taycan ismini ilk kez orada otomobilin üzerinde görmüştüm. Eğimli bir platformda zemine yapışır gibi görünmesinin esprisini otomobilin direksiyonuna geçtiğimde, İstanbul'da anlamıştım. Taycan, adeta asfalta yapışarak ilerleyen, şaşırtıcı derecede başarılı ve etkileyici bir yol tutuş sunuyor. Üstelik bunu karlı ve ıslak zemin fark etmeksizin yapabilmesi daha da etkileyiciydi. Otoyolda da yüksek hızlara çıkma konusunda istekli olduğunu söylemek az kalır. Sizin bile daha hızlı gitmenizi istemenizi sağlayacak bir güven veriyor. Kendi limitlerini aşmanızı sağlıyor. Aynı duyguyu sert dönüşlerde ve virajlarda da hissediyorsunuz. Aklınıza "Ben bu kadar hızlı otomobil kullanabiliyor muymuşum?" sorusu geliyor. Tabi ki Taycan'ın mahareti ve verdiği güven burada etkili. Bunun için aerodinamik tasarıma, ağırlık merkezini düşüren zemine yerleştirilen bataryalara teşekkür etmek gerekli ama sadece işin sırrı o değil. Öyle olsaydı Taycan, diğer elektrikli otomobillerden daha etkileyici bir sürüş tecrübesi sunuyor olamazdı. Porsche mühendisliğinin geliştirdiği şasi ve süspansiyon sistemi, elektrikli otomobil yapaylığını ortadan kaldırarak Porsche sürüş tecrübesini Taycan'da da sergilemişler.¬
Direksiyon başında kesinlikle bir Porsche olduğunu hissettiren Taycan'ı ilk gördüğümde de bunun tasarımıyla bir Porsche olduğunu düşünmüştüm. Artık bir ışık imzası haline gelen dört nokta şeklindeki aydınlatmalar Taycan'da da yer alıyor. Bu sayede uzaktan da bir Porsche'nin yaklaştığı fark ediliyor. 911'de olduğu gibi uzun bir motor kaputu, arkaya doğru alçalan tavan çizgisi ve geniş arka çamurluklarla Porsche hatları Taycan'da da kullanılıyor. Bu sayede etkileyici Porsche siluetinin Taycan'a da kazandırıldığını görüyoruz. Aerodinami konusunda özel olarak çalışılan otomobilde 0,22 Cd'lik sürtünme katsayısı ile başarılı bir sonuç elde edildiği görülüyor. İyi bir aerodinami için karoserin de yere yakın olması gerekli. Bu durumda Taycan ile kasislerden geçerken de altını sürtme noktasına gelinebiliyor. Çözüm olarak da adaptif havalı süspansiyon sistemiyle yüksekliği arttırılabiliyor. Bu süspansiyon sistemi dijital kontrol panelinden yönetilebiliyor. Taycan'ın ön konsolu dijital ekranlarla çevrilmiş. Yolcu tarafında dijital ekran bulunan Taycan'da, konsolun ortasında da dijital multimedya ekranı bulunuyor. Onun hemen altında da bir dikey kontrol ekranı bulunuyor. Gösterge grubu da dijital. Tüm bu ekranlar yüksek çözünürlükte ve rahat takip edilebilir, kontrol edilebilir yapıdalar. Taycan dört yolcu için yeterli yaşam alanı sunuyor. Arka koltuklarda da kalite algısı hiç azalmayan Taycan'ın ön koltuklarındaki konfor ise spor bir otomobil olduğu düşünüldüğünde oldukça başarılı seviyede.
464 KM'LİK MENZİL
Taycan'ın her iki ön çamurluğunda da birer güç girişi bulunuyor. Şaşırtıcı olan ise ilk kez gördüğümüz, dokunmatik olarak açılıp kapatılabilen bu kapaklar. Arkasında ise sürücü tarafındaki AC, diğer taraftaki hızlı şarj sistemi olan CCS girişi. AC tipi bağlantıyla 11 kW bataryalar sıfırdan tam doluluğa dokuz saatte oluşabiliyor. Bu süre eve geldiğinizde otomobili şarja takma alışkanlığı edindiğinizde sorun olmayacaktır. Bataryalar tam doluyken sunulan 464 km'lik menzil sayesinde her gün şarj etme ihtiyacı duyulmayabilir. Bu yaygın ve kolay ulaşılabilir bir şarj yöntemi olsa da gün geçtikçe artan hızlı şarj istasyonlarıyla şaşırtıcı sürede bataryaları doldurmak mümkün. DC tipi 50 kW şarj çıkışında 28 dakikalık şarj süresi sonunda 100 km menzil kazanılıyor. Bu şarj tipinde batarya doluluğu yüzde 5'ten 80'e 93 dakikada ulaşabiliyor. 270 kW güç çıkışında ise 5 dakikada 100 km kazanılıyor. Maksimum şarj gücünde yüzde 5'ten 80'e ulaşmak için yaklaşık 22,5 dakika yeterli oluyor. Elektrikli otomobillerle geçirilen zaman arttıkça şarj konusunun sıkıntı oluşturmadığı da anlaşılıyor.
Türkiye'de Taycan 4S, Turbo ve Turbo S seçenekleri bulunuyor. Bizim direksiyonuna geçtiğimiz Taycan 4S'di. Dört tekerlekten çekişli olan Taycan'ın ön ve arkasında birer elektrikli motor bulunuyor. 490 HP'lik toplam güç, kalkış anındaki overboost fonksiyonuyla kısa süreliğine 571 HP'ye kadar ulaşıyor. Bu da hızlı bir kalkışta adeta yolcularının sırtlarını koltuklara yapıştırıyor. 0-100 km/s hızlanması 4,0 saniye olan Taycan 4S'in maksimum hızı 250 km/s'de limitlendirilmiş. Saf bir spor otomobil gibi hissettiren süspansiyon ve direksiyon sistemleriyle de Taycan 4S beklenenleri aşacak kadar yetenekli. Elektrikli otomobillerin sadece ekonomik yönü değil, keyifli ve unutulmaz bir sürüş tecrübesi yaşatmasının da mümkün olduğunu gösteren Porsche Taycan, otomobil dünyası için önemli bir kilometre taşı.
13,3 MİLYON LİRALIK ŞARJ İSTASYONU YATIRIMI
Porsche Pazarlama Müdürü Selim Eskinazi
Porsche Taycan, gerek sahip olduğu özellikleri, gerek markamıza getirdiği ivme, gerekse Grup markaları arasında Türkiye'de satışa sunulan ilk tam elektrikli model olma özelliğiyle farklı bir model. Satışa sunulduğu kısa dönem içinde 2020'de Türkiye'de tamamen elektrikli otomobil satışlarında pazar lideri olmamızı da sağladı.
2020'de üç adet 350KW'lik Türkiye'nin en hızlı şarj istasyonu da dahil olmak üzere 10,3 milyon lira tutarında yatırım sonucunda ülke çapında 100 adet şarj istasyonunun kurulumunu tamamladık.
Yıl sonuna kadar ise AC şarj istasyonları ve bayilerimize kurmayı planladığımız 100KW ve üzeri DC şarj istasyonları ile toplam yatırım miktarımız 13,3 milyon lirayı bulacak. 2021'de -hedefimiz 190 adet şarj cihazına ulaşmak.
Bununla birlikte 'evlere özel şarj istasyonu' çalışmalarımız da var. 2020 ve 2021'de araç sipariş eden müşterilerimizin evlerine ve işyerlerine şarj istasyonu kurulumu için 439 adet keşif gerçekleştirerek kurulumlarını değerlendirdik.
Porsche Türkiye'nin 2021'in önümüzdeki dönemlerinde pazara sunacağı modellere de değinecek olursak, Temmuz ayında yeni Taycan Cross Turismo modelinin satışına başlayacağız.