QNB Finansbank’ta öncelik çalışan memnuniyeti
QNB Finansbank İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Cenk Akıncılar, “QNB Finansbank olarak hizmetkar liderlik ve şefkatli yönetim şeklini benimseyerek, ‘önce insan sonra çalışan’ diyoruz. Bu kapsamda organizasyonel verimliliği artırmak ve çalışan deneyimi ile ilgili süreçlerimizde bütünsel bir yaklaşımla ilerleyebilmek için iletişim ve çalışan odaklı bir yaklaşımla ilerliyoruz” diyor.
Advertorial - Banka ile temas eden herkese "insan odaklı" bir deneyim yaşatmak ana amaç edinen QNB Finansbank, çalışanın sesine kulak vermeyi önceliklendiriyor, çalışan deneyimi ve memnuniyeti yaratmak amacıyla stratejiler geliştiriyor.
Bu amaçla çalışan memnuniyeti için oldukça önemli adımlar atan QNB Finansbank İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Cenk Akıncılar, bu konuda yaptıkları faaliyetlerle ilgili merak edilenleri şöyle yanıtlıyor:
-Çalışan memnuniyeti konusunda kurum içinde ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Dijitalleşme ve dünyadaki büyük dönüşüm süreci ile beraber kurumların sınırları yeniden çiziliyor, kavramlar ve iş yapış şekilleri farklılaşıyor. Ancak insan kaynağının önemi her geçen gün artıyor. İnsan kaynağından verimli iş sonuçları alabilmek için çalışanların motivasyonlarının yüksek tutulması gerektiği gerçeği de hiç değişmiyor. Bağlılık ve memnuniyetin yanı sıra kurumların organizasyona bakışında daha derin ve geniş bir perspektif sağlayacak çalışan deneyimine odaklanmanın önemi de gün geçtikçe artıyor. Pek çok şirket çalışma ortamlarını, verimliliği artıran araç ve teknolojileri, çalışanların en iyi performanslarını sergilemesini sağlayan eğitimleri dikkate alan bir çalışan deneyimi ve memnuniyeti yaratmak amacıyla stratejiler geliştiriyor.
Çalışanların şirketlerinden beklentileri ve bu beklentilerin kendi aralarındaki sıralaması eskisiyle aynı değil. Deneyimi etkileyen anahtar kelimeler olarak empati ve güçlü iletişim, güvende hissetme, sağlık ve zindelik, sosyal sorumluluk, etkin kaygı yönetimi, dijital iş modeline geçişte uyum gibi başlıklar gündemimizde. Dengelerin biraz değiştiğini söyleyebiliriz. Yakın zamana kadar şirketler çalışanlarından aidiyet beklerken, şimdi çalışanlar da şirketlerden bir sahiplenme bekliyorlar. Üstelik çalıştıkları kurumların, sadece kendilerini değil; ailelerini, ekosistemdeki paydaşları, toplumu ve ülkelerini sahiplendiklerini samimi şekilde görmek istiyorlar.
QNB Finansbank olarak hizmetkar liderlik ve şefkatli yönetim şeklini benimseyerek önce insan sonra çalışan diyoruz. Bu kapsamda organizasyonel verimliliği artırmak ve çalışan deneyimi ile ilgili süreçlerimizde bütünsel bir yaklaşımla ilerleyebilmek için iletişim ve çalışan odaklı bir yaklaşımla ilerliyoruz. QNB Finansbank ile temas eden herkese "insan odaklı" bir deneyim yaşatmak ana amacımız oldu. Aday deneyiminden işten çıkış sürecine kadar çalışan yaşam döngüsü içerisinde yer alan "önemli anlara" yönelik çalışanın sesine kulak vermek her zaman önceliğimizdir. Görüşme süreçlerimiz, ziyaretlerimizle çalışanlarımızı dinlediğimiz ritüeller gerçekleştiriyoruz. Yine bu anlamda yıllık olarak gerçekleştirdiğimiz anketler yerine daha sık ve kısa süren nabız anketleriyle çalışanlarımızdaki algı ve etkiyi ölçüyoruz. QNB Finansbank olarak çalışanları tanımaya yönelik araştırma ve analizler yapmanın; sonuçlar doğrultusunda çalışanların ihtiyaç ve beklentilerine yönelik kişisel dokunuşlar ve uygulamalar gerçekleştirmenin çok önemli olduğunu düşünüyoruz ve yaklaşımımızı bu çerçevede kurguluyoruz.
-Çalışanlarınıza sunduğunuz yan haklar nelerdir?
Bankamızın uzun vadeli vizyon ve stratejileri kapsamında hedeflerine ulaşabilmesi amacıyla en önemli değerimiz olan insan, insan odağına sürekli yatırım yapıyoruz. QNB Finansbank olarak çalışan memnuniyetini ve bu memnuniyetin devamlılığını sağlamak amacıyla kurumumuzda unvana ya da göreve özgü yan hakların yanı sıra tüm çalışanlarımıza geniş kapsamlı sosyal haklar sunuyoruz. Genel olarak tüm çalışanlarımız özel sağlık sigortası, doğum yardımı, hayat ve ferdi kaza sigortası, yemek yardımı, kira ve taşınma yardımı gibi haklardan yararlanabiliyor. Bunun yanı sıra çok geniş bir izin paketimiz bulunuyor, yıllık izinlerden bağımsız olarak evcil hayvan izin günü, çalışanlarımızın çocuklarının ilk okul günleri için uyguladığımız izinler, doğum günü izni gibi uygulamalarımız devam ediyor. Finansçılarımızın görevleri gereği ihtiyaç duydukları destekler kapsamında pozisyon bazlı olacak şekilde araç, akaryakıt, hgs, cep telefonu kurumsal hat paketi gibi destekler sunuyoruz. Aynı şekilde görevlerin ihtiyacı gözetilerek benzer yan haklar (araç, akaryakıt, hgs, yol yardımı, yakacak yardımı, teknoloji yardımı, vb) çalışanların yöneticilik unvanına bakılmaksızın göreve özgü hak olarak da sağlıyoruz.
-Çalışanlarınızın sosyal yaşamını destekleyen özel kulüp vs. uygulamalarınız var mı?
Çalışan Mutluluğu kapsamında Finansçılarımızın yeteneğini ve yaratıcılığını destekleyen ve şu anda aktif olarak çalışmalarına devam eden 9 kulübümüz bulunuyor. Her ay düzenli olarak bir kitap ve film yorumlaması gerçekleştirdiğimiz Sinema Kulübü ve Kitap Kulübümüz; eğitmenimiz eşliğinde çalışmalarını gerçekleştirdiğimiz ve banka içi organizasyonlarda sahne alan Müzik Kulübümüz; eğitim gezileri yaptığımız ve bu çalışmalar sonrası Kristal Kule'de sergi çalışmaları ile de pekiştirdiğimiz Fotoğrafçılık Kulübümüz; turnuvalara hazırlanmak, çalışanlarımızın stratejik bakış açısı ve analitik düşünme becerisini geliştirmek amacı ile kurulan Satranç Kulübümüz; tiyatro, konser, opera, bale, çocuk etkinlikleri gibi birçok biletli/biletsiz etkinlik düzenleyen Sosyal Etkinlik Kulübümüz; Dans ve tiyatroyu bir araya getirerek tamamen çalışanlarımızdan oluşan bir ekip ile her sene bir müzikli tiyatro oyunu sahneleyen Müzikal Kulübümüz; şirketler arası liglerde kurumumuzu temsil etmek ve çalışanlarımızın fiziksel esenliklerine katkı sağlamak amacıyla yürüttüğümüz Spor Kulübümüz; Tenis, Futbol, Basketbol, Koşu, Voleybol, Yoga, Kürek ve çalışanlarımızdan gelen taleplere göre farklı dans türlerini uzman eğitmenlerle gerçekleştirdiğimiz Dans Kulübümüzle faaliyetler gerçekleştiriyoruz.
-Çalışanlarınızın ruhsal sağlığını destekleyen haklar sunuyor musunuz?
Çalışan memnuniyeti ve kurum bağlılığını artırmak adına trendleri ve gelişmeleri takip ediyoruz. Çeşitli HR Wellbeing zirvelerine katılarak wellbeing'i şirketlerin nasıl ele aldığına dair incelemeler yapıyoruz. Örneğin; Perma Modeli'ni kendimize uyarlayarak çalışanlarımızın iş – özel yaşam dengesini kurmaları adına yardımcı olacak faaliyetler kurguluyoruz. Öncelikle Finansçılarımızın ve toplumda hemen herkesin bu dönemde çokça yüzleştiği, stres yönetimi, kaygı yönetimi konularında seminerler düzenliyoruz. Çalışanlarımızın bilinçli farkındalık becerilerini açığa çıkararak bunu günlük hayat dışında çalışma hayatına da adapte ederek bu sayede psikolojik dayanıklılıklarını da artıracak buluşmaları aylık olarak gerçekleştirdik, gerçekleştirmeye de devam ediyoruz.
Bunun yanı sıra, sağlıklı besleme seminerlerinden, diyetisyen desteğine, nefes egzersizlerinden fitness, yoga, pilates ve dans derslerine kadar çok geniş bir alanda çalışanlarımızın fiziksel anlamda da sağlıklı bir dönem geçirmelerine katkı sağlamaya gayret ediyoruz. Kurum içerisinde çalışanlarımızın esenlik halini artırmak için aktif bir şekilde fiziksel, zihinsel wellbeing'le ilgili etkinlikler düzenliyoruz. (Online yoga-pilates gibi fiziksel etkinlikler, duygusal/zihinsel wellbeing'e yönelik online seminerler ve atölyeler) Kurum içerisinde sürdürülebilir bir esenlik kültürünün oluşturulması için çalışmalar yapmaya devam ediyoruz.
Uzun yıllardır bir çalışan destek programımız bulunmaktaydı, yüz yüze ya da telefonda psikolojik, hukuki vb danışmanlık hizmetlerinden çalışanlarımız faydalanıyordu. Programın kullanım alanlarını inceleyerek çalışan destek programımızı geliştirmek ve Finansçılarımızın ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla 2023 yılında Salus firmasıyla iş birliğimizi başlattık. Salus kişisel dijital sağlık danışmanlık uygulaması tüm çalışanlarımızın kullanımına açık bir online uygulama olarak hayatımıza girdi. Çalışanlar 7/24 sınırsız olacak şekilde bu uygulama üzerinden ihtiyaçlarına göre diyetisyen, psikolog, koçluk ve fizyoterapi alanlarında uzman kişilerle online görüşmeler yapabiliyor.
-Bu konuda yapılan çalışmalar sonrasında ekiplerinizden ne gibi geri dönüşler aldınız?
Finansçı'yı Tanı, Finansçı'yı Dinle felsefesiyle tüm çalışanlarımızla bire bir görüşmeler gerçekleştiriyoruz. Ne kadar tanırsak aramızdaki bağ da o ölçüde gelişir diye düşünüyoruz. Düzenli olarak her yıl çalışan bağlılığı ve memnuniyeti anketi yapıyoruz. Buradan elde ettiğimiz sonuçlar ile birlikte finansçıları daha iyi anlamayı hedefliyoruz, işe kendi anketlerimizi de katıyoruz. Bunun yanı sıra istifa eden finansçılara "Çalışan Deneyimi Araştırması" gönderiyor, QNB Finansbank'ı tercih etmelerinden, bankamızdan ayrılmalarına kadar geçen süreçteki deneyimlerini değerlendiriyoruz. Çalışan deneyiminin sadece şirket gözüyle, işe giriş, terfi, zam gibi konularla sınırlı olmadığını asıl yolculuğun kendi özel hayatlarındaki birçok hayat deneyiminden geçtiğinin farkındalığı ile kurum içi iletişim faaliyetlerimize verdiğimiz önemi artırarak devam ediyoruz.
Çalışan mutluluğu ekibimiz, çalışanlarımızın hem ruhsal hem de fiziksel olarak rahatlaması için birçok aktivite gerçekleştiriyor ve wellbeing'e dair yaptığımız çalışmalardan oldukça olumlu dönüşler alıyoruz. Yaptığımız tüm çalışmalarda çalışanlarımızın, mutluluk, memnuniyet, motivasyon ve anlam arayışlarını desteklemeyi, ruh- beden- zihin sağlıklarına yönelerek, sosyal, kültürel, sportif aktiviteler sunmayı, kurum bağlılıklarını artırmayı amaçlıyoruz.
2024 yılında da insan odaklı ve iletişimin süreçlerimizin her anına dokunduğu bir yaklaşımla çalışmalarımızı sürdürmek istiyoruz. Bu kapsamda da Projelerimizi ve uygulamalarımızı üç ana hedefimiz doğrultusunda gerçekleştireceğiz: Sürdürebilirlik olmak, çalışan bağlılığı ve memnuniyetinin etkisini artırmak, çalışanlarımızın liderlik ve teknik gelişimlerine sürekli yatırım yapmak. Çalışan deneyimini düşünerek şirket kültür yönetimi ve teknolojik alt yapıyı göz önünde bulundurarak, yaptığımız geliştirmeleri bağlılık ve memnuniyetten aldığımız sonuçlara göre uygulamaya gayret edeceğiz.
-İK alanında yapmayı hedeflediğiniz yeni projeler var mı?
QNB Finansbank olarak insan odaklı yeniden yapılanmanın ön planda olduğu bugünlerde kurum olarak çalışma ve iş şekillerini yeniden dizayn ediyoruz. Bu kapsamda bizi ileriye götürecek, mevut süreçlerimizi geliştirecek ve yeni iş yapış şekilleri geliştirecek projeler üzerinde çalışıyoruz.
QNB Finansbank'ta kurum kültürü dediğimizde insan odaklı yaklaşımımız en temel yapı taşımızdır. Bu kapsamda yakın zamanda başlattığımız Kurum Kültürü Projesi ile banka olarak amacımızı tanımlamayı, değerlerimizi gözden geçirmeyi ve bu değerleri yaşatacak kültürel boyutları tasarlamayı amaçlıyoruz. Bunu yaparken, vizyonumuzu gerçekleştirmeye yardımcı olacak, stratejilerimizin rotasıyla uyumlu tanımlamalar yapıyoruz. Bu projede, QNB Finansbank olarak temsil ettiğimiz kavramların, olguların, algıların ve inançların özünü korumayı, gelecek vizyonuyla uyumlu yeni uygulamaları benimsemeyi ve bizi geleceğe taşıyacak bugün sahip olduklarımızın üzerine koyacağımız yaklaşımları hedefliyoruz.
Bir diğer projemiz Beceri Odaklı Kariyer Mimarisi sürecidir. QNB Finansbank olarak kariyerin uzun bir yolculuk olduğuna inanıyor, bu kapsamda çalışanlarımızın kendi kariyer yollarını çizebilmeleri için birçok kurgu tasarlıyoruz. Yeni tasarımız olarak, çalışanlarımızın kariyer yolculuklarını tanımlamalarına destek olarak özellikle beceri odaklı bir kariyer modellemesi kurmalarını hedefliyoruz. Günümüzün hızla değişen ve dönüşen dünyasında odak noktalarımızın değişime uğradığını görüyoruz. Bu anlamda gelecekte çalışan sayılarımız yerine, belirli beceri setlerine hâkim olan kaç çalışanımızın olacağının daha önemli hale geleceğine inanıyoruz.