Sürdürülebilir Gıda Üretimi...

01.01.2021

Ece Aksel-PepsICo Türkiye - Genel Müdür

Sürdürülebilir Gıda Üretimi

Dünya, pandemi ile birlikte oldukça zorlu bir süreçten geçiyor. Ancak yaşadığımız bu sıkıntılar, aynı zamanda bize dünyanın geleceğine dair neler yapabileceğimizi durup düşünmek için önemli bir fırsat da yaratıyor. İklim değişikliğinden fırsat eşitsizliğine, göçlerden salgınlara kadar yaşadığımız bunca acı tecrübe aslında bize tek bir şey söylüyor: Daha iyi bir geleceğin ancak sürdürülebilir bir yaşamla mümkün olabileceğini…

PepsiCo olarak dünyanın en büyük tarım işletmelerinden biriyiz. Faaliyette bulunduğumuz sektör itibarıyla özellikle sürdürülebilir bir gıda sisteminin desteklenmesini temel odak alanlarımızdan biri olarak belirledik. Sürdürülebilir bir gıda sisteminin desteklenmesi amacıyla en büyük etkiyi yaratabileceğimize inandığımız alanlara odaklanıyoruz. Bu kapsamda sürdürülebilirlik çalışmalarımızı 'Sürdürülebilir Tarım', 'Çevreci Üretim' ve 'Toplumsal Fayda' başlıkları altında yürütüyoruz.

'Sürdürülebilir Tarım' tarım alanındaki hedef ve önceliklerimizi belirlediğimiz odağımız. Bu çerçevede bir tarım işletmesi olarak Türkiye'de toplam 10 bin hektar üzerinde patates, mısır ve mısır irmiği üretiminin yapılmasını sağlıyoruz. PepsiCo Türkiye olarak halihazırda Türkiye'nin 20 şehrinde, 4 bin hektar alanda yüzlerce çiftçiyle sözleşmeli tarımla ülkemizin cipslik patates üretiminin yüzde 60'ını gerçekleştiriyoruz. Bununla birlikte su kullanımını azaltacak teknolojilere yatırım yapıyoruz. 2010'dan itibaren düşük basınçlı sulama teknolojileri konusunda yaptığımız çalışmalar ve verim artışı sayesinde tarımda birim başına kullandığımız suyu Türkiye'de yüzde 50 azaltmayı başardık. Bununla birlikte sensörler aracılığıyla topraktaki nem bilgisini ölçerek sulama optimizasyonu ve erken uyarı yapabilen i-Crop adında bir teknolojiyi Cambridge Üniversitesi ile ortak olarak geliştirdik. I-Crop'u kullandığımız test alanlarında yüzde 5 ila 10 arasında su verimliliğine ulaştık.

Tarım alanında önceliklerimizden birini de toprağı koruyarak beslemek oluşturuyor. Bunun için toprağa büyük fayda sağlayan organik bazlı gübre kullanımına önem veriyoruz. Bu kapsamda yiyecek fabrikalarımızda oluşan organik atıklardan önce biyogaz, akabinde de çıkan posayı minerallerle zenginleştirerek 'Naturalis' adını verdiğimiz kendi organomineral gübremizi üretiyoruz. Tüm Türkiye'deki patates tarlalarımızda kullandığımız Naturalis ile toprağa karışan kimyasal oranını yüzde 40'ın üzerinde azalttık. Tüm uygulamalarımızı tüm çiftçilerimizle paylaşabilmek adına farklı çalışmalar yürütüyoruz. 'Agro Akademi' adını verdiğimiz geniş katılımlı yıllık eğitimlerimizin yanı sıra ziraat mühendislerimizle, Türkiye'nin dört bir yanındaki tarlalara düzenli olarak ziyaretler yaparak çiftçilerimize sulama, doğru gübreleme ve ilaçlama gibi alanlarda danışmanlık veriyoruz.

'Çevreci Üretim' ürünlerimizi üretirken odaklandığımız su-pozitif ve karbon-nötr olma ve döngüsel ekonomiye entegrasyon yolculumuzla ilgili. 2009'dan bugüne kadar birim başına su kullanımını yiyecek fabrikalarında yüzde 18; içecekte ise yüzde 24 azalttık. Yüksek su riskinin bulunduğu bölgelere yönelik olarak 2025 yılına kadar koyduğumuz güçlü su tasarrufu hedeflerimiz doğrultusunda çalışmaya devam ediyoruz.

Diğer taraftan plastik, çok etkin bir ambalaj malzemesi olmasına karşın global olarak sadece yüzde 14'ü toplanıyor ve geri dönüştürülüyor. Daha sürdürülebilir bir yaşam için hiçbir plastiğin ve ambalaj malzemesinin atık olmamasını ve ekonomide değerlendirilmesini sağlamalıyız. PepsiCo olarak bu farkındalıkla, atık yönetimi küresel olarak en öncelik verdiğimiz konular arasında yer alıyor. Bugün Türkiye'deki altı fabrikamızın hepsi sıfır atık olarak faaliyet gösteriyor.

Üretim atıklarının ötesinde, ambalaj atıklarımızı da her geçen gün daha da azaltıyoruz. Bugün geri dönüştürülmüş PET kullanımında lider şirketlerden biri olarak Türkiye'deki birçok ürünümüzde yüzde 20'ye yakın geri dönüştürülmüş PET kullanıyoruz.

PepsiCo Türkiye olarak karbon salınımını azaltmak için doğrudan operasyonlarımızdaki yenilenebilir enerji kullanımını artırmaya devam ediyoruz. Bugün elektrik tüketimimizin; Suadiye fabrikasında yüzde 75, Tarsus fabrikasında ise yüzde 50'ye varan bölümünü biyogaz ve solar enerjiden elde ediyoruz. Manisa fabrikamızda yakında açılacak biyogaz tesisi ile kullanılacağımız elektriğin yüzde 30'unu fabrikanın organik atıklarından elde etmeyi hedefliyoruz. Manisa'da ayrıca solar enerji yatırımlarımızın birinci fazını tamamlamış durumdayız. Bu gibi birçok uygulamayı adım adım hayata geçirerek, global olarak konulan yüzde 100 yenilebilir enerji hedefine daha güçlü katkı sağlamayı hedefliyoruz. PepsiCo Türkiye olarak 2022'de bu hedefe ulaşmak için var gücümüzle çalışıyoruz.

PepsiCo Türkiye olarak sürdürülebilirlik çalışmalarımızın en önemli unsurlarından birini de toplumsal yatırımlar oluşturuyor. Bu kapsamda T.C. GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı işbirliğiyle hayata geçirdiğimiz 'GAP-Cheetos Çocuk Gelişim Merkezleri' ile eğitimde fırsat eşitliğinde bölgeler arası farklılıkları azaltmak için çalışmalarımızı 17 yıldır devam ettiriyoruz. Bu projeyle bugüne dek Güneydoğu Anadolu'da 13 adet GAP-Cheetos Çocuk Gelişim Merkezi'nde 250 binden fazla çocuğa ulaşarak akademik, sanat, spor alanında gelişimlerine katkıda bulunduk. Bu projemizin devamı niteliğindeki 'Kızlarımız Okuyor, Işık Saçıyor' burs projemizde ise çalışanlarımızın gönüllü olarak yaptığı bağışlarla 10 yılı aşkın bir süredir 150'yi aşkın genç kızımıza destek olduk.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.