Avrupalı şirketleri zor bir sene bekliyor

26.11.2020

Önümüzdeki yıl Avrupalı şirketlerin karlılık açısından karşılaşacağı en büyük zorlukların, talepteki azalma ve giderlerin düşürülmesi olacağı açıklandı.

50'yi aşkın ülkede faaliyet gösteren Atradius tarafından küresel olarak hazırlanan "Ödeme Alışkanlıkları Barometresi" araştırmasının sonuçları duyuruldu.

Atradius ekonomistleri, 2020 yılında dünya genelinde yüzde 4,3 oranında bir daralma yaşanacağını öngörüyor. Bu da COVID-19'un, 2008 ekonomik krizinden daha büyük bir olumsuz etkiye yol açtığını gösteriyor. Uzmanlara göre, pek çok ülkenin vaka sayılarının yeniden artışa geçmesi ve karantina tedbirlerini sıkılaştırmasıyla, iflasların hızlanması beklendiği için beklentilerde aşağı yönlü risk söz konusu.

AVRUPA YIPRANDI AMA YENİK DÜŞMEDİ

2020 salgınının ekonomik etkileri şiddetli ve hızlı olsa da son yayınlanan Atradius Ödeme Alışkanlıkları Barometresi araştırmasında Avrupa'nın virüs nedeniyle yıpranmasına karşın virüse yenik düşmediği görülüyor. Öte yandan salgın, Euro Bölgesi'nde ciddi bir ekonomik durgunluğa yol açtı ve bu nedenle şirketler önümüzdeki yıl daha fazla devlet desteğine ihtiyaç duyabilir.

Bölgede araştırmaya katılan tüm ülkeler, gecikmiş ödemeler ve alacak tahsilat süresinde salgın öncesi dönemle karşılaştırıldığında artış görüldüğünü bildirdi. Birleşik Krallık ve Hollanda'da vadesi geçmiş faturalarda yıllık bazda sırasıyla yüzde 81 ve yüzde 75, Doğu Avrupa ülkelerinde ise ortalama yüzde 88'lik bir artış görüldü. Özellikle Bulgaristan ve Slovakya'da şirketlerin büyük bir kısmı, nakit akışları ve gelirleri üzerinde olumsuz bir etkinin söz konusu olduğunu bildirdi.

GEÇ ÖDEME ARTTI, VADELER UZADI

Araştırma sonuçlarında, şirketlerin ekonomik gerilemeyi dengelemek için ödeme alışkanlıklarını değiştirmesiyle beraber gözle görülür yeni eğilimler ortaya çıktı. Pek çok şirket ödeme vadelerini uzattı. Çoğu şirket bu hamleyi rekabet güçlerini ve satışlarını artırmak için yaptı. Bununla birlikte, şirketlerin önemli bir kısmı müşterilerine kısa vadeli finansman desteği sunabilmek için satışlarda vade tanıdıklarını bildirdi.

Geç ödemelerdeki ciddi artışa ve likidite sıkıntısı yaşadığını bildiren önemli sayıdaki şirkete rağmen iş dünyasındaki güvenin bir hayli yüksek olduğu görülüyor. Pek çok ülke ikinci bir karantina sürecine giriyor olsa da şirketlerin önemli bir bölümü, önümüzdeki yılın genel görünümüne ilişkin iyimserliğini koruyor.

Araştırma sonuçları, iş dünyasındaki bu güvenin önemli ölçüde devlet desteğinden kaynaklandığını ortaya koydu. Araştırmanın yapıldığı ülkelerin çoğunda hükûmetler, iş dünyası için yaklaşımları ve kapsamları birbirinden farklı olan çeşitli destek programlarını hayata geçirdi.

Bu desteğin sürekli olması, önümüzdeki yıl pek çok şirket için hayati öneme sahip olacaktır. İflasların artması beklenirken seyahat, turizm ve konaklama sektörlerinin bu durumdan en çok etkilenen sektörler olacağı öngörülüyor. Bununla birlikte, virüs konusunda olduğu gibi bu konu hakkında da pek çok belirsizlik söz konusu. Virüsün evrimi ve geliştirilecek aşının etkinliği birçok şeyi değiştirecektir. Bu sırada şirketler ise nakit akışlarını korumak için çeşitli alacak yönetimi tekniklerinden yararlanmayı planlamakta.

Araştırma sonuçlarıyla ilgili konuşan Atradius Pazarlama Kurulu Başkanı Andreas Tesch, dünyanın, önümüzdeki birkaç yıl boyunca, şirket iflasları üzerinde önemli bir etkiye sahip olacağı öngörülen krizin etkileriyle başa çıkmak zorunda kalacağını dile getirdi

Tesch şöyle devam etti:

"Öte yandan, Avrupa'da yaptığımız araştırma, bölgedeki şirketlerin zorlu ekonomik koşullara sağlam bir şekilde karşılık verdiğini ve alacaklarını iflas riskinden stratejik bir şekilde koruduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmaya katılan şirketlerin önemli bir bölümü, salgın sırasında alacak sigortası yaptırdıklarını ve gelecek yıl da yaptırmayı planladıklarını belirtti. Bu, şirketlerin mücadele ettiğini, ticareti mümkün olduğunca canlandırmaya çalıştığını ve gelecek hakkında iyimser olduğunu açıkça göstermektedir. Pek çok şirketin gelecek hakkındaki iyimserliğini koruduğunu görmek, 2021'i sabırsızlıkla beklediğimiz bu günlerde iyimserliğimizi artırıyor."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.