DENGE ARAYIŞI

11:55 - 04.06.2025, Çarşamba

DİJİTAL İTİBAR, MARKALARIN UZUN VADELİ BAŞARISI İÇİN EN DEĞERLİ VARLIK. DOĞRU STRATEJİLERLE YÖNETİLMEZSE; TEK BİR KRİZİN BİLE NASIL KALICI HASARA YOL AÇABİLDİĞİNE BUGÜNE KADAR PEK ÇOK KEZ ŞAHİT OLDUK. PEKİ, 2024’TE DİJİTAL DÜNYADA HANGİ MARKALAR İTİBARINI KORUDU? INBUSINESS OLARAK 18.45 İLETİŞİM AJANSI İŞ BİRLİĞİYLE HAZIRLADIĞIMIZ VE BU YIL ÜÇÜNCÜSÜNÜ YAYINLADIĞIMIZ DİJİTAL İTİBAR RAPORU BUNU ORTAYA KOYUYOR. 67 SEKTÖR VE 534 MARKA, 51 MİLYON SONUCU ANALİZ EDEREK HAZIRLADIĞIMIZ DİJİTAL İTİBAR LİSTESİNDE THY, NETFLIX VE TÜPRAŞ BAŞI ÇEKİYOR. KONUŞULMA SAYILARININ BİR ÖNCEKİ YILA GÖRE DÜŞTÜĞÜNÜ GÖZLEMLEDİĞİMİZ 2024 YILINDA PEK ÇOK MARKANIN KONTROLLÜ İLETİŞİMİ ARTIRARAK DİJİTAL İTİBARINI KORUMAYA ÇALIŞTIĞI ÖNE ÇIKAN ÖNEMLİ BULGULARDAN... Mustafa Orhun Çetin

DİJİTAL İTİBAR RAPORU

2023

2024

Sektör ve Kategori Sayısı

20

67

Marka Sayısı (Finans ve Kripto Para Hariç)

100

534

İncelenen Veri Sayısı

23M

51M

Yapay zeka, itibar yönetiminde devrim yaratıyor. Artık sadece insanlar değil algoritmalar da sizi yargılıyor." Bu söz Google CEO'su Sundar Pichai'ye ait. Günümüzde artık hepimiz dijital dünyanın, yapay zekanın yükselişiyle birlikte giderek daha karmaşık, aldatıcı ve risklerle dolu bir hale geldiğinin farkındayız. Özellikle şirketler için bu ortamda atılacak yanlış bir adım, finansal çöküşe kadar varabilecek sonuçlar doğurabiliyor. Geçmişte bunların örneklerini yaşadık.

Güçlü bir dijital itibara sahip şirketlerin gelir artışı, çalışan memnuniyeti, müşteri kazanımı ve yatırımcı güveni gibi alanlarda avantaj sağladığı görülüyor.
McKinsey'in "Dijital güven neden gerçekten önemli?" isimli araştırmasına göre, dijital güven konusunda lider olan şirketlerin, vergi öncesi kar artışında küresel ortalamaya göre 1,6 kat daha yüksek performans sergilediği görülüyor. Gelir ve karlılıktaki artışın yanı sıra olumlu dijital itibar; organik aramalar, referanslar ve ağızdan ağıza pazarlama yoluyla yeni müşterilerin daha düşük maliyetle kazanılmasını sağlayarak Müşteri Kazanım Maliyeti (CAC) azalması konusunda önemli bir etki oluşturuyor. Öte yandan kötü itibar; reklam ve promosyon harcamalarının artmasına neden olabilir. Söz konusu şirketler olunca değer ölçümünde önemli olan yatırımcı güveni ve karşılığında oluşan hisse değeri de bu itibardan hakkına düşeni alabilir. Özellikle son yılların dillerden düşmeyen konusu Çevresel, Sosyal ve Yönetişim (ESG/ÇSY) çalışma(ma)ları sosyal medyada yayılarak olumlu ya da olumsuz sürüklenmeyle bir kartopuna dönüşebilir. Cornell Üniversitesi tarafından geliştirilen arXiv isimli sosyal araştırmalar platformunda yayımlanan 'ESG İtibar Riski Önemlidir: Sosyal Medya Verilerine Dayalı Bir Olay Çalışması' isimli makalede dijital mecralarda yayılan olumsuz içeriklerin, şirketlerin hisse değerlerinde düşüşe yol açabileceğini ortaya koyuyor. Şirketlerin getirilerinde ortalama yüzde 0,29'luk bir azalma yaşandığı belirtiliyor. Tabi şimdilik, kartopu etkisiyle kısa süre içinde bu rakamın çok çok daha üstünde düşüşler tecrübe eden şirketlerin varlığı bir sır değil.

METODOLOJİ

Markaların kendi sektörlerinde dijital itibar skoru belirlenirken; Toplam Sonuç Sayısı, Sosyal Medya Sonuç Sayısı, Web Platformları Sonuç Sayısı, Tekil Sonuç Sayısı, Tekil Kullanıcı Sayısı, Pozitif Sonuç Sayısı, Negatif Sonuç Sayısı, Nötr Sonuç Sayısı ve Tahmini Erişim olarak belirlenen 9 başlık altında veriler analiz edildi. Her sektörün kendi içerisinde ele alındığı bölümde puan dağılımında bu 9 başlık ayrı ayrı diğer şirketlerle kıyaslandı. Her başlıkta o sektörün en fazla içeriğe sahip şirketinin puanı baz alınarak en yüksek skor üzerinden kırılımlar belirlendi ve diğer şirketlerin puanları oranlanarak oluşturuldu.

Araştırmaya dahil olan şirketler arasında en çok konuşulan 100 marka belirlenerek DİR 100 Listesi (s. 86) özelinde 9 değişken üzerinden yeniden puanlama yapıldı. Böylece 51 milyondan fazla veri analiz edilerek Türkiye'nin dijital itibar skoru en yüksek 100 şirket sıralaması oluştu.

SEKTÖRLERİN KONUŞULMA VE ERİŞİM SIRALAMASI

MARKA SAYISI

TOPLAM SONUÇ SAYISI

TAHMİNİ ERİŞİM

ORTALAMA POZİTİF ORAN(%)

ORTALAMA NEGATİF ORAN(%)

ORTALAMA SKOR

Otomotiv

16

4.990.806

1.454.784.812

29

23

52,84

E-ticaret Sitesi

11

3.652.013

994.975.167

33

28

53,03

Enerji Üretim / Dağıtım

14

2.798.565

764.245.954

31

25

51,39

Telekomünikasyon

3

2.672.921

697.428.893

22

33

54,74

Hava Yolu

4

2.259.591

434.049.679

25

24

53,46

Holdingler

10

1.950.551

630.428.418

29

20

51,32

Dijital Yayın

5

1.878.079

851.994.434

21

19

53,94

Zincir Marketler

10

1.411.897

315.781.054

25

27

50,53

İçecek

14

1.160.680

397.225.269

21

24

50,2

Bisküvi

6

1.148.516

368.556.097

30

21

51,38

Elektronik Perakende

10

1.057.977

498.010.933

40

19

51,15

Kahve Zinciri

12

959.010

202.113.419

31

22

49,97

Giyim

16

930.533

622.034.585

32

21

50,4

İkinci El Araç Alım-Satım Platformu

3

894.773

317.570.385

22

19

52,81

Yabancı Fast Food

10

854.924

305.309.743

19

24

50,21

Yerli Fast Food

9

810.022

214.252.985

18

26

49,96

Dayanıklı Tüketim Ürünleri

7

614.861

429.449.034

38

18

51,05

Kargo

9

561.758

352.009.145

34

25

50,41

Akaryakıt

11

542.978

555.332.995

33

21

50,6

Özel Hastane

10

495.193

398.945.236

22

23

50,43

Sigorta

12

452.482

569.018.176

34

16

50,51

Özel Okul

10

362.118

231.686.769

43

11

50,08

Şekerleme ve Çikolata

10

328.582

205.954.303

24

24

50,01

Kozmetik Mağaza

4

247.966

94.244.329

31

23

50,25

Ayakkabı ve Çanta

8

215.054

176.697.235

32

26

50,03

Not: Sosyal medya ve WEB konuşulmalarınının tamamını ifade eden toplam sonuç sayısı bakımından en yüksek sayılara ulaşan 25 sektör listelenmiştir.

DİJİTAL İTİBARI EN YÜKSEK ŞİRKETLER

Artık bir konuda herkes hem fikir; dijital itibar markaların görmezden gelemeyeceği bir öncelik. Şirketler yapay zeka destekli analizlerle dijital ayak izlerini sürekli takip etmeli ve tüketici geri bildirimlerini dikkate alarak olası krizlere karşı hazırlıklı olmalı. Anlık etkileşimlerin marka algısı üzerindeki çarpan etkisi, toplumsal olayların marka iletişimine yansımaları, finansal gelişmelerin dijital itibara tesiri göz ardı edilmemeli. Bunun doğruluğunu çok uzakta aramaya gerek yok, herkes kendi deneyiminden yola çıkabilir. Bugün artık kim bir şey alacağı zaman önce internete bakmıyor, ilk araştırmasını online içerikler üzerinden yapmıyor ki? Hemen herkesin bir ürün ya da hizmete yani markalara ilişkin ilk algısı neredeyse tamamen dijital dünyadan elde ettiği bilgilerle şekilleniyor. Tabii ki markaların itibar yönetimi kapsamında dijital platformlara yönelik yatırımları da artıyor.
Şirketler için şunu söyleyebiliriz; Artık önceliklerin belirlendiği, kararların alındığı, dijital öncelikli dünyaya (digital first-world) hoşgeldiniz. Peki, Türkiye'de dijital first world diyenler ve böylece dijital itibarını en yükseğe taşıyan şirketler hangileri? Bu sorunun cevabını INBUSINESS'ın 18.45 İletişim Ajansı iş birliği ile gerçekleştirdiği Dijital İtibar Raporu'nun (DİR100) sonuçları veriyor.

Bu yıl geçen yıllardan farklı olarak araştırma kapsamına daha fazla sayıda sektör ve şirket dahil edildi. Böylece her geçen yıl kapsama alanı genişleyen, dijital dünyaya ilişkin özel sektörü daha fazla temsil eden bir veri kümesi oluşturuldu. Kamu kurumları hariç tutulan araştırmada belli bir ekonomik büyüklüğün üstünde yer alan tüketici markalarının yüzde 80'ine yakını temsil edildi. Cumhuriyet'in 100. yılı kutlamaları, 6 Şubat depremleri ve siyasi seçimlerin yaşandığı 2023'ü kapsayan önceki rapor dönemine göre 2024 yılında markalar dijital dünyada daha az konuşuldu. Geçen yıllara göre bu yıl araştırma kapsamına giren marka sayısı 5 kat arttı. Ancak buna rağmen konuşulma sayısında sadece 2 katlık bir artış gözlendi. Finans ve kripto sektörlerinin de dahil edildiği 51 milyon konuşma tespit edildi. Bu sektörlerin skorlamaya dahil edilmemesiyle geriye kalan yaklaşık 36 milyon sonucun 9.3 milyonu pozitif, 9.3 milyonu negatif ve 17.7 milyonu ise nötr konuşma olarak gerçekleşti.

01 Ocak-31 Aralık 2024 tarihleri arasında 67 sektör ve kategoriden dijital platformlarda en çok konuşulan 534 markanın verilerini analiz ederek oluşturduğumuz rapora göre 100 üzerinden aldığı 81 puanla dijital itibarı en yüksek şirket THY oldu. Sayfa 86'daki DİR100-2024 Listesi'nde görüleceği gibi şampiyonluğu göğüsleyen THY'yi 76 puanla Netflix ve 74 puanla Tüpraş takip etti.

2024'te de her yıl olduğu gibi markaların dijital dünyada çok önemli sınavlardan geçtiği de açıkça görülüyor. Yine bu dönemde markaların; yaşadıkları krizler, müşterilerinin geri bildirimleri, boykotlar, borsa yatırımcılarının tepkileri ve sponsorluk anlaşmaları dijital dünyadaki algı ve itibarı etkileyen başlıca faktörler oldu.

Sadece çok konuşulmak değil, pozitif ve nötr içerik oranını yükseltmek, krizleri önceden görmek ve kullanıcılarla daha sağlıklı iletişim kurmak da dijital itibarın belirleyicileri arasında. Raporda en yüksek skorları alan markalar bu dengeyi kurabilenler oldu.

DİR100-2024 Raporu'nda, özellikle negatif konuşulan markaların kontrollü iletişimle nötr sonuçları artırarak dengelemeye çalıştığı görülüyor. Denge yolunu izlemenin başarıyı tetiklediğini gösteren gösterge ise DİR100 Listesi'ne giren ve en yüksek skoru alan ilk 5 şirketin (THY, Netflix, Tüpraş, Koç Holding ve Ülker) nötr sonuç oran ortalaması nın yüzde 52 olarak ölçülmesi oldu.

SEKTÖR VE MARKA SAYISI ARTTI

Önceki yıllarda 20 sektörde 100 markanın yaklaşık 24 milyon sonucunu analiz ettiğimiz araştırmamızda bu defa 1 Ocak- 31 Aralık 2024 arasında 67 farklı sektör ve kategoride 534 şirketin yaklaşık 51 milyon sonucunu analiz ettik. Araştırmada 9 kriter baz alındı; toplam sonuç sayısı, sosyal medya/web platformu dağılımı, tekil kullanıcı sayısı, pozitif/negatif içerik oranı ve tahmini erişim gibi faktörler, her sektördeki markaların performansını objektif biçimde karşılaştırmaya olanak sağladı. Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da yukarıdaki kriterler baz alınarak oluşturulan skor ile sektör ve kategori şampiyonları belirlendi. Ayrıca araştırma kapsamına alınan bütün şirketler içinden en çok konuşulan 100 şirket farklı bir skorlama ile Türkiye'nin en geniş kapsamlı dijital itibar listesi DİR100'ü oluşturdu. Norveç merkezli medya izleme şirketi Meltwater iş birliği ve yapay zeka destekli içerik analiz yöntemleri ile yapılan inceleme Türkiye'deki şirketlerin dijital itibar haritasını gözler önüne seriyor.

EN ÇOK KONUŞULANLAR

Peki, rapora göre en çok konuşulan şirketler, pozitif ve negatif konuşulmada öne çıkan markalar hangileri? DIR100'e göre 2024'te sadece toplam sonuç yani konuşulma açısından bakıldığında ilk sıradaki marka geçen yıl olduğu gibi bu yıl da THY oldu. Toplam sonuç sayısı yani konuşulma açısından Turkcell ikinci ve Trendyol üçüncü sırada yer aldı. Bu üç markanın ardından ise Netflix ve Tüpraş geldi. Rapora göre en pozitif konuşulma oranına sahip marka yüzde 50 ile Zorlu Enerji olurken tam tersi yönden bakıldığında ise dağıtım sektörü temsilcisi Dicle Elektrik'in kaçak elektrik kullanımıyla mücadele kapsamında hayata geçirdiği uygulamalara yönelik tepkilerin de yer aldığı paylaşımlar nedeniyle yüzde 59'luk bir negatif konuşulmaya sahip. Burada şirket kaçak ve usulsüz kullanıma ilişkin yayınlarıyla denge politikası çerçevesinde nötr paylaşımlara yüklense de bu oran da sadece yüzde 22'de kaldı.

OLUMSUZ YORUMLAR: KRİZ Mİ, FIRSAT MI?

Dijitalde konuşulma oranları kadar şirketin nasıl konuşulduğu da önemli. Her şirketin hedefi pozitif konuşulmaları artırmak. Ama en iyi markalar bile zaman zaman olumsuz yorumlarla karşılaşabiliyor ve tek bir kötü deneyim zincirleme etkiler yaratıyor. ReviewTrackers verileri, kullanıcıların yüzde 94'ünün olumsuz yorumlar nedeniyle bir şirketten uzak durduğunu belirtiyor. Dengeli bir strateji kurmaya çalışan şirketler negatif paylaşımlar sayesinde oluşan ilgiyi doğru bir yönetimle şirketin lehine döndürebilir. Bir hatanın kabul edilmesi ya da bir mağduriyetin oluşması kitleleri o şirketle bağ kurmaya ve koruyucu olmaya itebilir. Bunun Türkiye'de ortaya çıkardığı en bariz örneklerden biri de Köfteci Yusuf krizi. Ürünlerinde domuz eti kullanımına ilişkin yapılan paylaşımların milyonlara erişmesi ardından şirketin yaptığı açıklamalar sonrası bir gündem oluştu. 111 milyon erişim alan 360 bine yakın paylaşım yapıldı. Şirketin açıklaması öncesi yüzde 66 negatif ve yüzde 16 pozitif olan paylaşımlarda rüzgar yön değiştirerek yüzde 60 pozitif yüzde 22 negatife döndü.

SEKTÖR KARNELERİ

DİR100 2024 en kapsamlı rapor dönemi oldu. Kapsama dahil edilen sektörler içinde DIR 100'de en çok marka barındıran kategori 17 markanın yer aldığı otomotiv olurken onu 16 ile giyim, 14 ile içecek sektörü izledi. Geçtiğimiz rapor döneminin marka sayısı bazında lideri olan gıda sektörü ise kategorilere ayrılması sonucu ilk sıralardan gerilere düştü. Toplam konuşulma sayısında (toplam sonuç) sırasıyla geçen yılın lideri ve ikincisi olan zincir marketler bu yıl sekizinciliğe, eğlence sektörü ise yedinciliğe geriledi. Sonuçların içinde pozitif içerik ortalaması en yüksek olan kategori kağıt havlu ve tuvalet kağıdı olurken, telekomünikasyon ise negatif konuşulma oranı en yüksek sonucu verdi.

BİRLEŞMELER ETKİ ETTİ

Akaryakıt sektöründe Türkiye'de çok önemli satın alma ve birleşmelerin gerçekleştiği 2024'te sektörün lideri önceki döneme oranla yüzde 6'lık bir artış performansı sergileyen Petrol Ofisi oldu. BP satın almasına rağmen önceki dönemde 278 bin toplam sonuç veren Petrol Ofisi bu raporlama döneminde ise kendisinden sonra gelen şirketlerin toplamından fazla konuşuldu. Petrol Ofisi'nin Galatasaray ve Fenerbahçe kadın futbol takımlarının isim sponsoru olmasından dolayı yapılan paylaşımlar erişimin artmasına sebep oldu. Opet ve Aygaz ise onu takip etti. Ancak bu iki şirket de bir önceki yıllara göre sırasıyla yüzde 10 ve yüzde 6'lık düşüşler yaşayarak puan anlamında negatif bir performans sergiledi.

POZİTİF HAVA

Dayanıklı tüketim ürünleri sektöründe ilk üç değişti. Arçelik yüzde 5'lik skor kaybı ile ikinciliğe gerilerken yüzde 10'luk artış gösteren Vestel liderliği aldı. 2024'te Bosch'u deviren Beko yüzde 22 puan artışı ile üçüncülüğe geldi. Önceki dönem 5, bu dönem ise 7 markaya çıkan sektörde toplam sonuç sayısı bakımından en güçlü marka yaklaşık 216 bin ile Arçelik olsa da tahmini erişim bakımından Vestel ipi göğüsledi.

ÇOK KONUŞULMAK YARAMADI

Dijital itibar konusunda en dertli kategori e-ticaret sektörü. Müşteriye doğrudan temas konusunda lojistik ve satış sonrası unsurlarının da etkili olduğu e-ticarette Amazon, önceki rapor döneminin lideri Trendyol'u 81,59 puanla geride bırakarak sektörünün en itibarlı markası oldu. Trendyol yüzde 10'luk puan düşüşü yaşayarak 81,02 puanla ikinci olurken toplam sonuç sayısı bakımından tüm araştırma içinde üçüncü sıraya yerleşti. Kategoride bir önceki yıla oranla skoru artan tek şirket yüzde 3 yükselişle Yemeksepeti oldu.

BU SEFER GÜLMEDİLER

Eğlence sektörü olarak sınıflandırdığımız dijital yayın platformları tablosunda ilk üç değişmedi. Ancak sektör lideri olarak puanını koruma avantajı yakalayan Netflix dışındakiler yüzde 5'in üzerinde puan kayıpları yaşadı. Dijitalin içine doğan bu şirketler yüksek erişimlere sahipler. Önümüzdeki dönemde çeşitli satın almalar nedeniyle burada da tablonun hareketlenmesi sürpriz olmayacak.

DAĞITIM SORUNLARI

Enerji sektörü en genişleyen kategorilerden biri oldu. Üç marka ile temsil edilirken bu dönemde 14 markaya çıkan sektörde dağıtım ve üretim şirketleri bir arada yer alırken geçen döneme göre farklı bir üçlü oluşması nedeniyle kıyaslama gösteremiyoruz. Ancak liderliği kaybeden Enerjisa şirketi yüzde 33 puan düşüşü gösterirken yıl boyu kayıp kaçak kullanımın en yoğun olduğu bölgede sorunlar yaşayan Dicle Elektrik yüzde 17 puan kaybetmiş durumda. Dicle elektrik için bir diğer dikkat çekici veri ise tüm raporda konuşulma sayısına oranla en çok negatif sonuca (yüzde 59) sahip şirket olması.

ŞAMPİYON DEĞİŞTİ

Dokuzdan 16 markaya yükselen giyim kategorisinde de işler yolunda gitmiyor. Koton, Vakko'dan skor bazında liderliği almış olsa da sektörde puan yükselişi yaşayan şirket bulunmuyor. Bu durum liderlik değişiminde başarıdan ziyade düşüşü yüzde 3'te Koton'u ilk sıraya taşıdı. Vakko yüzde 12, Boyner yüzde 16 ve listede 10'uncu sıraya düşen LC Waikiki'nin yüzde 24, yedinci DeFacto'nun yüzde 19 puan kaybı yaşadığı görülüyor.

LİDERLİK UÇUŞU

Türk Hava Yolları, hem geçen dönem hem de bu dönemde 2 milyondan fazla sonuçla liderliği perçinledi. Toplam sonuçta gerileme olsa da erişimini 30 milyondan fazla artıran şirket sektör lideri olarak puanını da korumuş görünüyor. Dört markanın da puan düşüşü yaşamadığı sektörde marka kimliğini yenileyen A Jet yüzde 11, Pegasus ise yüzde 2 puan artışı kaydediyor. Kırılımlara inildiğinde pozitif ve negatifi dengeli oranlara sahip olan THY yüzde 49 nötr konuşulma ile dijital mecrada genellikle kampanya ve tanıtım faaliyetleri ile tutunduğu düşünülebilir. Şirket Kadın Milli Voleybol Takımı'nın taşınması ile ilgili olumsuz paylaşımları dengeli bir iletişim stratejisi ile yönetebilmiş.

SICAK VE SOĞUK

Sosyal medyanın en çok konuşulma potansiyeline sahip sektörleri içecek ve kahve zincirleri. Çeşitli boykotlar ve destek kampanyalarının odağında olan bu sektör için siyasi konjonktür ve sıcak savaş alanlarındaki gelişmeler etkili oluyor. Coca Cola liderliğini yüzde 2 düşüşle de olsa sürdürürken Nescafe yüzde 16 düşüşe rağmen ikinci sıraya yükseliyor. Yüzde 21 düşüş Pepsi'yi sektörde üçüncü konumuna itiyor. Kahve tarafında ise global dev Starbucks DİR100'de 16'ncı sıraya girecek kadar yüksek bir skora sahip. Ancak bu sektörün diğer oyuncuları puanlama da ciddi sorunlar yaşıyor. Dijital mecralardaki etkisinin büyümesinde büyük rolü olduğunu düşünülen Espresso Lab 2024'te 54 puanda kalıyor onu kıl payı farkla Kahve Dünyası izliyor. Her iki sektörde de Gazze kaynaklı boykotların yanı sıra hayvan severler ve tağşiş gibi sorunlar sektörlerin temsilcilerini gündeme taşıdı.

KAMPANYA GERİ TEPTİ

Kozmetik mağazacılığı alanında, geniş kitlelere hitap eden Gratis, Watsons ve Rossman gibi zincirler yer alıyor. Bu markalar arasında kampanya dönemlerinde yaşanan müşteri sorunları puan kaybına neden oldu. Ancak Gratis yüzde 2 puan kaybına rağmen zirveyi bırakmadı. Rossman ise yüzde 5 artış gösterdi.

SPONSORLUK ETKİSİ

Mobilya sektöründe sıralama değişti. Önceki dönemde lider olan Yataş sektöründe yedinciliğe gerilerken, Bellona ise yüzde 23 puan artışı ile liderliğe oturdu. Burada en büyük etki şirketin Kayserispor takımına isim sponsoru olması sonrası artan paylaşım ve etkileşimler. Bu kapsamda yapılan paylaşımların etkileşim sayısı 80 milyonu geçerken tüm sektörün toplamından fazla bir etkileşime ulaştığı görünüyor. Bu rakam özellikle spor branşlarında sponsorluğun etkisine ilişkin pozitif bir örnek. Benzer etki enerji sektöründe yer alan Tüpraş için geçerli. Beşiktaş stadına isim sponsoru olan Tüpraş'ın bu hamlesinin etkileşimini arttırdığı ve DİR100 listesinde ilk 3'e taşıdığı görülüyor.

ASFALTTA POLL POZİSYONU

Önceki dönemlerde henüz yollarda olmadığı, siyasi etkisi yüksek olduğu, milli duygu ifadeleri çok kullanıldığını için verileri analiz edilse de sıralamaya dahil etmediğimiz Togg bu raporlama döneminde artık kıyaslama potasına giriş yaptı. Gelir gelmez de liderliği Mercedes'ten alarak geçen yılın üçüncüsü Toyota'yı tabeladan düşürdü. Öyle ki dramatik bir düşüşle Toyota 16 markalı sektörde 11'inciliğe geriledi.

FİYAT ELEŞTİRİSİ

2024 yılı telekomünikasyon sektöründe tüm markalar skorlarında düşüş yaşamış durumda. Türk Telekom ve Vodafone, skorlarını sırasıyla yüzde 5 ve 4 oranında kaybederken; en büyük düşüş Turkcell'de. Marka yüzde 7'lik bir düşüşle 82,28 puana geriledi. Düşüş trendi, sektörde müşteri memnuniyeti ve algı açısından bir zayıflama olduğunu gösterirken erişim oranlarındaki yükseklik ise sponsorluk ve sorunların negatif yansımaları olarak gözleniyor. Keza Turkcell toplam sonuçları içinde negatif oran yüzde 40 ile dikkat çekiyor.

BAŞARI NİTELİK MESELESİ

Markalar dijital evrende rekabet ederken, yalnızca görünürlük değil, algı ve duygusal bağ kurma becerisiyle fark yaratıyor. DİR100 Listesi, dijitalde yüksek görünürlüğün, itibar garantisi olmadığını da ortaya koyuyor. Gerçek başarı, görünürlüğü güvene, etkileşimi sadakate dönüştürebilmekte yatıyor. Kurumların dijital mecralardaki performansını değerlendirmek sadece bir halkla ilişkiler meselesi olmaktan çıkarak marka sağlığını, müşteri bağlılığını ve pazar gücünü doğrudan etkileyen stratejik bir konu haline geliyor. İster kriz yönetimi olsun ister yaratıcı bir kampanya, formül belli. Sağlam bir strateji, doğru ekip ve net hedefler. Strateji ve İnovasyon Danışmanı Mustafa İçil, "Krizlerde duygularla değil, verilerle hareket etmek gerekir. Ne söylendiği kadar ne zaman ve nasıl söylendiği de belirleyicidir" diyor. Başarılı iletişim sadece yaratıcı fikirlerle değil, insanın duygularına dokunan iç görülerle fark yaratır.

DİR 100 2023'te değerlendirmeye alınan 100 marka ve sektörlerinin üzerinden yapılan değerlendirme sonucu 2024'te, sektör skorlarında büyük bir düşüş görülüyor. Önceki döneme göre dayanıklı tüketim ürünleri 6 puan artışla dikkat çekerken, Zincir marketler 23 puanlık düşüşle büyük bir kan kaybı yaşadı.

ZORLU SINAV SÜRÜYOR

2024 yılı sonuçları dijital dünyada marka itibarının artık tek boyutlu stratejilerle yönetilemeyeceğini açıkça ortaya koyuyor. Çünkü günümüzde bir markanın gündeme gelişi; yalnızca kendi iletişim planlarıyla değil, aynı zamanda kamuoyu tepkileri, sosyal dinamikler ve kullanıcıların karmaşık etkileşimiyle şekilleniyor. Dijital itibar yönetiminin en çok sınandığı dönemler şüphesiz kriz anları. Sosyal medyanın yüksek etkileşim potansiyeli bu krizlerin kısa sürede geniş kitlelere yayılmasına neden olurken markaların itibarlarını da doğrudan etkiliyor. 2024 yılı boyunca birçok marka, çeşitli nedenlerle dijitalde krizler yaşayarak, yoğun eleştirilere maruz kaldı. Birkaç örnek vermek gerekirse; Köfteci Yusuf, ürünlerinde domuz eti kullanıldığına dair çıkan haberlerle gündeme girdi. Konu kısa sürede sosyal medyada geniş yankı buldu ve kamuoyunda yoğun tartışmalara neden oldu. Sahibinden.com'a geçici süreyle erişim sağlanamamasıyla başlayan tartışmalar, markanın domain süresini yenilemediğine dair ortaya atılan iddialarla yeni bir boyut kazandı. Vakko, Paris Olimpiyatları'nda sporculara hazırladığı kıyafetlerin renk düzeni ve tasarımları nedeniyle eleştirilerin hedefi oldu. Sosyal medyada yapılan paylaşımlar erişimi önemli ölçüde artırdı ve markanın tasarım tercihleri tartışma konusu haline getirdi. Trendyol, Filistin temalı ürünlerin satışını engellediği gerekçesiyle para cezasına çarptırıldığı yönündeki haberlerle gündeme geldi. Tüm bu örnekler, dijitalde kriz yönetiminin yalnızca içerikle değil; zamanlama, şeffaflık ve hızlı aksiyon alma becerisiyle de şekillendiğini bir kez daha ortaya koyuyor. Öte yandan finansal gelişmeler ve borsadaki hareketlilik, markalarla ilgili dijital mecralarda yapılan paylaşımların hacmini belirgin şekilde artırdı. Koç Holding, Vestel, Yayla, Medical Park, eBebek ve Koton gibi markalar; hisselerine dair yapılan analiz ve yorumlarla dijitalde yoğun konuşuldu. BİM, hisse geri alımı, sermaye azaltımı gibi finansal hamleler ve güçlü kar performansıyla öne çıkarken; Türkiye Sigorta ve DYO gibi şirketler ise başarılı finansal sonuçlarıyla dijitalde dikkat çekti. Kar oranları yüksek olan ancak vergi ödemediği iddia edilen şirketlerin yer aldığı listede Getir ve Amazon'un da isimlerinin geçmesi, sosyal medyada bu markalara yönelik olumsuz yorum ve eleştirilerin yapılmasına neden oldu.

Rasim Gürgen 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü

PANİĞE KAPILMAYIN

Bugün dijital itibar, bir markanın genel itibarıyla neredeyse eş anlamlı hale geldi. Potansiyel müşteriler ya da iş ortakları için ilk izlenim artık dijital kanallarda oluşuyor. Bu nedenle dijital itibar, tesadüflere bırakılamaz; sağlam bir strateji ile inşa ve kontrol edilmeli. Sadece iyi görünmekle değil, güven vermekle ilgilidir. Dijital dünyada krizler çok hızlı yayılır. Sessiz kalmak genellikle daha büyük bir krizi tetiklerken, düşünmeden verilen tepkiler de markaya zarar verebilir. Önemli olan, panik yapmadan ama zaman kaybetmeden harekete geçmektir. İlk adım, krizi doğru analiz etmek. Konu nedir, nerede başladı, kimleri etkiliyor? Ardından, bu durumu kontrol altına almak için doğru tonu yakalayan bir iletişim yapılmalı. Bazen ilk açıklama sadece "Durumun farkındayız, değerlendiriyoruz" olsa bile, farkındalığınızı paylaşmak ve çözüm aramaya, süreci yönetmeye başladığınızı göstermek için iyi bir adımdır. Türkiye'de birçok şirket dijital itibarı, sadece sosyal medya paylaşımlarından ibaret sanıyor. Oysa dijital itibar; içerik yönetiminden, müşteri deneyimine, lider iletişiminden kriz yönetimine kadar çok boyutlu bir yapı.

Mustafa İçil Strateji ve İnovasyon Danışmanı

ENTEGRE VE BÜTÜNSEL YÖNETİM

İtibar yönetmek esas olarak "İtibar yönetiyorum" demekle olmaz, bu tanımı itibar direkt olarak yönetiliyormuş gibi anlamamak gerekiyor. Çünkü itibar kavramı birçok bileşenin bir çıktısı, inşa edilen bir sonucudur. İletişim bir bütündür, bu yüzden sadece 'dijital iletişim' veya 'dijital itibar' yönetmek diye bir fikir olmamalı. Kurumsal iletişim kanalları bir birine entegre ve bütünsel bir yönetim modeliyle yönetilmeli, dijital kanal ise bu modelin sadece önemli bir parçası olmalıdır. Dijital mecralarda iki türlü yer alıyorsunuz; sizin yaptıklarınız ve tüketicinin iletişimi. Tüketici iletişimi daha ağırlıklı olarak şikayet ya da negatif ağırlıklı oluyor. Yapılması gereken çok iyi takip etmek, yetkin ve sorumlu yöneticilerle oldukça hızlı ve çözümcül olmak. Çok güçlü bir iç iletişim koordinasyonu şart. Bu davranışın şirketin bünyesine bir refleks olarak girmesi, temel oluşturma konusunda önemli bir yer tutuyor. Burada her detayda liderlik en kritik kavram. Dijital iletişim platformunda ya da kanalında itibarınıza katkı sağlayacak çok şey yapabilirsiniz. Burada vermek istediğim ipucu; bu kanalda yer alan her bir kişinin yetki ve sorumluluğu çok büyüktür buna uygun yetkinliği de hakikaten çok büyük rol oynar.

H. Levent Türkay Kurumsal İletişim ve İtibar Yönetimi Danışmanı

İLETİŞİMDE 5C

Dijital itibar, kısaca "Çevrimiçi ayak izi." Markanın ya da bir marka için çalışanların dijital ortamda yayınladığı içerikten başkaları etkilenebilir ki bu şirketler için önemli. Takipçi getirebilir ya da markadan vazgeçilmesini sağlayabilir. Sosyal medyanın her alanda adeta başat olarak kendini gösterdiği günümüzde, sosyal medyada itibar yönetimi şirketlerin kaderini belirliyor; etiketlenmiş fotoğraflar, videolar, blog gönderileri ve sosyal medya etkileşimleri, bir kişinin veya şirketin başkaları tarafından şimdi ve gelecekte çevrimiçi ve çevrimdışı olarak nasıl algılanacağını her zaman şekillendirecektir. Sosyal ağlar, temel dinamikleri ve kullanıcı etkileşimleri açısından 5C ile tanımlanır. Şirketlerin 5C'yi anlamaları ve uygun bir şekilde kullanabilmeleri dijital itibarı inşa etmede önemli. Content (İçerik), Community (Topluluk), Connections (Bağlantılar), Communication (İletişim), Collaboration (İş birliği). Bu yapıyı bir çerçeve olarak alabiliriz ve sosyal medyanın gerek işlevlerini gerek kullanıcı deneyimlerini daha iyi anlamak için kullanabiliriz.

Doç. Dr.
Aylin Tutgun Ünal Üsküdar Üniversitesi Yeni Medya ve Gazetecilik Fakültesi Öğretim Görevlisi

İTİBARI ARTIRAN YÖNTEMLER

Dijital itibar yönetimi ile marka başarısını artırmanın 5 yolu

1. Güven Kazan, Arama Sonuçlarında Parla

Olumlu içeriklerle markanı hem arama sıralamasında yükselt hem de müşteri güvenini kazan.

2. Kötü Yorumu Fırsata Çevir

Olumsuz geri bildirimlere hızlı ve şeffaf yanıtlar, sadık müşteriler kazanmanın anahtarıdır.

3. Dijital İtibar, Marka İmajının Zırhıdır

Tutarlı ve olumlu içeriklerle, markanın değerleriyle uyumlu bir imaj inşa et.

4. PR Krizinde Hızlı Refleks Kazandırır

Dijital itibar yönetimi, yanlış bilgileri anında düzeltme ve krizi güvene dönüştürme gücüdür.

5. İtibarın En İyi Çalışanındır

Online yorumlar, tüketici kararlarını etkiler; iyi bir itibar satışları artırır.

TÜRKİYE'DE DİJİTAL İTİBARI EN YÜKSEK ŞİRKETLER

SIRA

MARKA ADI

TOPLAM
SONUÇ SAYISI

TAHMİNİ ERİŞİM

SOSYAL
MEDYA

WEB

POZİTİF ORAN (%)

NEGATİF ORAN (%)

NÖTR ORAN(%)

DIR100 SKORU

1

Türk Hava Yolları

2.074.456

262.627.331

1.980.946

93.510

29

22

49

80,82

2

Netflix

1.258.712

330.000.000

1.215.145

43.567

19

20

62

76,10

3

Tüpraş

1.210.037

211.477.276

1.205.279

54.768

27

18

54

73,96

4

Koç Holding

1.108.554

130.683.976

1.082.959

25.595

28

20

53

69,32

5

Ülker

922.548

241.575.347

865.079

57.469

35

24

41

68,54

6

TOGG

911.099

222.542.529

866.194

44.905

24

28

47

66,11

7

Ford Otosan

554.183

66.263.651

545.975

8.208

34

18

48

64,98

8

Türk Telekom

780.879

272.912.171

719.141

61.737

22

28

51

63,68

9

VavaCars

674.744

205.623.841

612.908

61.836

24

20

56

63,43

10

Amazon

592.366

120.162.390

456.551

135.815

29

27

44

62,77

11

Trendyol

1.320.243

80.103.623

890.319

429.925

7

56

37

62,71

12

Mercedes

673.778

118.684.934

613.945

59.833

25

24

51

61,86

13

BİM

681.095

83.465.254

653.474

27.621

26

26

49

61,75

14

Tofaş

491.942

199.819.582

442.736

49.206

29

20

51

61,30

15

Turkcell

1.494.935

218.900.657

1.405.484

89.451

24

40

36

61,21

16

Starbucks

880.496

116.609.038

866.639

13.857

19

39

42

61,11

17

Apple

480.896

114.671.367

365.476

115.420

33

24

43

59,93

18

Tesla

485.217

117.460.514

420.459

64.758

26

21

53

59,88

19

Vodafone

397.107

205.616.065

378.061

19.046

20

30

50

58,83

20

Audi

551.126

126.495.258

531.756

19.370

20

27

53

58,79

21

Exxen

226.560

330.000.000

214.509

12.051

20

27

53

58,26

22

ENKA

428.791

62.784.797

406.522

22.269

28

17

55

57,87

23

PTT

393.087

132.074.774

359.661

33.426

25

31

43

57,29

24

Köfteci Yusuf

761.028

124.604.485

757.399

3.629

16

49

35

56,71

25

E Bebek

107.585

330.000.000

96.116

11.469

24

14

62

56,51

26

Zorlu

189.039

62.145.515

324.733

83.356

50

14

36

56,46

27

Coca Cola

509.060

81.067.331

501.031

8.029

18

36

46

56,44

28

BMW

285.403

83.093.523

253.491

31.912

25

21

54

55,90

29

Petrol Ofisi

189.550

175.178.596

174.338

15.212

24

9

68

55,87

30

Getir

331.708

71.771.281

316.208

15.500

19

37

44

55,78

31

Hepsiburada

297.107

104.655.431

253.278

43.829

29

35

36

55,75

32

Sabancı Holding

191.144

88.602.932

108.896

83.356

45

14

41

55,75

33

Vestel

184.339

178.589.136

152.346

31.993

28

14

58

55,71

34

Enerjisa

279.238

47.884.280

252.082

27.156

34

15

52

55,63

35

Burger King

442.610

82.673.023

440.234

2.376

18

41

40

55,37

36

Letgo

217.256

110.478.568

152.622

64.634

30

26

45

55,18

37

Türkiye Sigorta

183.029

108.866.199

147.795

35.234

41

11

48

55,08

38

FIAT

180.181

76.519.428

142.392

37.789

28

22

49

54,83

39

Volkswagen

233.421

96.805.198

195.695

37.726

24

26

50

54,74

40

Vakko

205.583

122.025.456

202.152

3.431

22

22

56

54,73

41

Koton

273.790

33.219.916

267.983

5.807

30

22

48

54,67

42

Arçelik

216.833

86.781.681

185.947

30.886

22

22

56

54,57

43

Samsung

179.489

75.750.224

114.433

65.056

39

15

46

54,50

44

Acıbadem

119.480

143.238.872

93.899

25.581

37

20

42

54,47

45

Zorlu Holding

209.028

152.596.495

206.472

2.556

23

34

43

54,24

46

Cengiz Holding

331.901

84.770.168

328.858

3.043

9

27

64

54,06

47

Sahibinden

129.231

106.343.679

108.636

20.595

25

29

47

54,04

48

Nescafe

248.444

28.295.627

247.336

1.108

33

27

40

53,99

49

Yemeksepeti

263.776

98.631.333

256.906

6.870

19

41

40

53,98

50

Bahçeşehir

127.883

100.765.682

108.210

19.673

38

13

49

53,93

SIRA

MARKA ADI

TOPLAM
SONUÇ SAYISI

TAHMİNİ ERİŞİM

SOSYAL
MEDYA

WEB

POZİTİF ORAN (%)

NEGATİF ORAN (%)

NÖTR ORAN(%)

DIR100 SKORU

51

Eti

191.416

70.770.426

176.497

14.919

24

29

47

53,66

52

Medicana

96.020

148.036.789

74.497

21.523

25

18

57

53,62

53

Adidas

145.836

90.219.260

131.887

13.949

20

24

56

53,47

54

Şok Market

290.439

45.289.410

281.602

8.837

17

45

38

53,44

55

Disney+

198.801

50.256.178

192.169

6.632

13

11

76

53,43

56

Koç Üniversitesi

176.701

76.473.905

163.453

13.248

24

27

49

53,40

57

Opet

92.070

136.414.547

77.645

14.425

28

14

58

53,40

58

Renault

143.314

68.740.022

115.228

28.086

32

24

44

53,34

59

Mc Donalds

236.664

67.984.526

235.469

1.195

16

39

44

53,34

60

Toyota

130.338

84.563.593

96.959

33.379

33

22

45

53,11

61

Gratis

149.582

59.934.050

147.606

1.976

16

24

61

53,00

62

Huawei

80.258

86.648.817

45.477

34.781

50

18

33

52,96

63

Migros

162.994

59.892.104

144.889

18.105

25

30

46

52,94

64

Temu

212.057

66.817.653

209.687

2.370

15

49

36

52,84

65

Teknosa

120.380

48.220.807

105.855

14.525

37

16

47

52,75

66

Aksa

147.801

40.575.877

138.099

9.702

32

23

45

52,60

67

Blu TV

102.566

75.193.803

96.786

5.780

23

16

60

52,49

68

Lego

83.377

69.810.604

64.524

18.853

25

16

59

52,49

69

A101

157.416

47.820.519

147.477

9.939

18

32

50

52,46

70

Shell

98.449

78.938.698

89.189

9.260

26

19

56

52,44

71

Beko

96.117

70.456.337

73.740

22.377

15

17

46

52,39

72

Pegasus

93.709

71.301.934

73.617

20.092

29

22

48

52,37

73

A JET (Anadolu Jet)

70.552

62.071.478

3.762

66.790

19

30

51

52,34

74

Isuzu

127.485

27.499.519

119.402

8.083

34

17

49

52,32

75

Medical Park

146.356

28.965.915

133.148

13.208

19

23

58

52,31

76

Tabii

91.440

66.544.453

90.533

907

29

19

51

52,29

77

Volvo

99.530

73.342.042

90.258

9.272

25

30

45

52,26

78

Pepsi

131.931

56.321.253

127.362

4.569

17

25

58

52,18

79

Hyundai

80.030

53.072.158

41.811

38.219

35

19

46

52,09

80

Medipol

113.495

56.593.998

108.394

5.101

21

23

56

52,06

81

Petlas

103.205

63.093.243

93.408

9.797

22

23

55

52,06

82

Anadolu Sigorta

92.567

59.490.557

84.597

7.970

26

19

55

52,04

83

Aygaz

94.994

39.548.733

82.247

12.747

29

14

57

51,95

84

N11

74.891

56.161.633

61.766

13.125

32

27

41

51,82

85

Aydem

89.269

37.512.476

81.821

7.945

35

16

49

51,78

86

Kent

79.911

45.721.022

70.477

9.434

30

15

54

51,75

87

Bosch

75.678

47.921.098

64.810

10.868

31

26

43

51,60

88

Dicle

102.484

62.046.588

88.458

14.026

18

59

22

51,45

89

KFC

79.151

52.299.938

76.284

2.867

19

38

43

51,44

90

Oba

92.756

36.919.584

87.022

5.734

36

19

45

51,43

91

Mavi Giyim

91.264

34.581.036

89.974

1.290

14

26

60

51,41

92

Yataş

78.700

29.031.780

74.400

4.300

29

19

52

51,37

93

BEDAŞ

65.839

51.762.661

60.632

5.207

11

30

59

51,34

94

İGDAŞ

66.664

46.796.559

62.499

4.165

33

21

46

51,33

95

Pınar

65.238

34.525.560

49.376

15.862

37

17

46

51,30

96

Tukaş

78.629

11.913.653

73.752

4.877

28

20

53

51,15

97

DYO

84.718

7.953.001

82.289

2.429

32

17

50

51,07

98

Nuh'un Ankara

72.527

4.184.315

72.410

117

26

6

68

51,01

99

Yayla

73.658

9.072.416

73.558

100

24

18

58

50,92

100

Dimes

69.111

23.015.685

67.510

1.601

22

34

45

50,77

BİZE ULAŞIN