Clubhouse adabı...

08:41 - 04.04.2021, Pazar

Sosyal medya kullanıcıları 2021'in ilk günlerinden beri Clubhouse'u konuşuyor. Tamamen ses bazlı ve kolay kullanılan bir platform olarak karşımıza çıkan Clubhouse'a ilişkin kişisel veri tartışmaları sürüyor ancak yine de İş dünyasından sanatçılara, öğrencilerden ev kadınlarına kadar herkes Clubhouse'ta konuşuyor.

Ersin Akman /INBUSINESS

Facebook gözden düşeli çok oldu. Birçok kişi Instagram'da neyi beğendiğini, neyi gördüğünü birkaç dakika sonra hatırlamıyor. En vahşi sosyal medya platformu olan Twitter'ınsa ülkemizde eğer yasal zorunlulukları yerine getirmezse yavaşlama ihtimali var. Genellikle beyaz yakalıları hedefleyen LinkedIn de bir süredir "yeni Facebook" formunda kullanıldığı için iş insanları tarafından eleştiriliyor. Gerçekte ise birçok profesyonel tarafından sadece yeni kariyer ihtimalleri için kullanılıyor. Dünyada da farklı nedenlerle hâlihazırdaki sosyal medya platformları popülerliklerini koruyamıyor. Covid-19 salgınının tüm dünyayı esir aldığı günlerde, Nisan 2020'de ilk olarak ABD'de kullanılmaya başlanan Clubhouse, her şeyden çok çabuk sıkılan, özellikle de sosyal medya ağlarında aradığı kişisel tatmini bulamayan günümüz insanının en büyük meşgalelerinden biri haline geldi.

NEDİR BU CLUBHOUSE?
Clubhouse aslında sadece ses ile iletişim kurmaya izin veren bir sosyal medya platformu. Resim veya video yok. Hatta arkaya fon müziği eklemek, sesin tonunu değiştirmek gibi ses üzerinde profesyonel oynamalara izin vermeyen bir yapısı var. Çünkü tüm konuşmalar gerçek zamanlı olarak yapılmak zorunda. Şu an için sadece iPhone kullanıcılarının davetle girebildiği bir platform olduğu için çok farklı şekillerde tanımlanabiliyor. Kullanıcılar konuşmak istedikleri konular için odalar açıp, bu odalara kimlerin katılabileceğine karar verebiliyor.

NASIL BİR ANDA HAYATIMIZA GİRDİ?

Her şeyden önce Clubhouse'un katılma süreci çok hızlı. Detaylı ayarlar yapmanız gerekmiyor. Hali hazırda platformu kullanan biri size davet gönderdiğinde aldığınız SMS üzerinden hemen kayıt işlemlerini tamamlayabiliyor ve göz açıp kapayıncaya kadar kendinizi bir odada konuşurken veya konuşulanları dinlerken bulabiliyorsunuz. Başka platformlarda '5 dakikalık' şöhret hayali kuranlar Clubhouse'ta gerçekten şöhret olma işine sıfırdan başlamanın verdiği heyecanla odalar kuruyor, odalara katılıyor, konuşmalar yapıyor…

İÇERİK YİNE ÇOK ÖNEMLİ

Şu an için her odanın katılımcı sayısı beş binle sınırlı olsa da Türkçe odalarda da zaman zaman bu sayının zorlandığını görüyoruz. Yani bazı geceler (özellikle de politika konulu odalarda) toplanan binlerce Türk dinleyici olabiliyor. Clubhouse yöneticileri şu an için altyapı sorunları yaşamamak için bu sayıyı sınırlandırdıklarını Android uygulaması hazır olduğunda artacak kullanıcı sayısı ile birlikte bu rakamın da yukarı doğru revize edileceğini söylüyorlar.

Bugüne kadar 5,5 milyondan fazla kez indirilen
Clubhouse uygulamasının kullanıcılarının yüzde 42'sinin Amerikalı, yüzde 16'sının Japon, yüzde 10'unun ise Alman olduğu tahmin ediliyor. Ayrıca Clubhouse kurulduktan sonra en hızlı şekilde 'milyar dolarlık şirket' değerlendirmesi alan sosyal medya platformu olarak kabul ediliyor.

CLUBHOUSE ADABI

Misafir olunan odada dinleyicilerin de el kaldırarak söz alma hakları var. Ancak ortak görüş dinleyicilerin konuşmalarını uzatmamaları yönünde.

Odaya ünlü bir dinleyici geldiğinde moderatörlerin doğrudan ona söz vermesi (sahneye çağırması) çok uygulanan bir yöntem ama genel kanı insanların dinleme / öğrenme hakkına saygı duyulması yönünde. O nedenle onay alınmadan insanlara söz vermek "prim kasmak" olarak değerlendiriliyor.

Oda açtığında mutlaka birkaç kişiye moderatörlük yetkisi vermelisiniz. Yetki vermezseniz ve herhangi bir nedenle hattan düşerseniz oda kapanır. Sizden başka moderatör varsa hattan düşsen bile odaya geri dönebilirsiniz.

Uygulamanın mimari yapısı moderatör de olsanız, konuşmacı da olsanız, dinleyici de olsanız telefon geldiğinde odadan çıkıyorsunuz. Moderatör veya konuşmacıysanız çağrı bitince otomatik olarak odaya geri dönüyorsunuz.

BİZE ULAŞIN